Gepubliceerd op: donderdag 24 december 2020

Delphine Lecompte – Angst laat de deur wagenwijd open

 

Ik zit op de drempel van een sinistere kandelarenwinkel
En overloop mijn geboorte: een trauma voor alle ooggetuigen
De uitbater van de kandelarenwinkel sneed de buik van mijn moeder open
Zoals in een sprookje, maar hij was geen molenaar en hij vulde mijn moeder
Niet op met stenen, hij trok mij uit mijn slijmerige slaapzak
En gaf me een klap tussen mijn schouderbladen
Ik leefde en ik panikeerde meteen; te veel licht en te veel monsters.

Ik eet een schattige blinkende sandwich belegd met scherpe korrelige geitenkaas
De wolken lijken niet op Russische koetsiers die hun minnaressen
Met jutezakken slaan, deze keer zijn het de minnaressen
Die de Russische koetsiers slaan, en ze gebruiken geen jutezakken
Maar stijgbeugels en natte espadrilles, de gewelddadigste minnares
Heeft een lodderoog en een tatoeage van de patroonheilige van baggeraars,
Alpacafokkers, mandenmakers, buiksprekers, en hypochonders op haar forse bovenarm staan
Ik wil ook fors zijn, en ik wil een patroonheilige uitsluitend voor mij.

Mijn moeder was een heilige, mijn heilige, maar ze viel door de mand
Op een roltrap toen ze flirtte met een kruiperige schoorsteenveger
En onze kerstservetten liet vallen, ze werden vermorzeld door de groteske treden
Ik geef de helft van mijn sandwich aan een psychotische Aboriginal
Ik geeuw en sta recht, de kandelaren in de etalage zien eruit als vigilante pedofielenjagers
Gelukkig wonen ze niet in mijn straat; in mijn straat wonen twee necrofiele tegelleggers,
Een analfabetische jongenshoer, een incestueuze imker, een puriteinse bobijnster,
En een zwaarlijvige Ethiopische toneelschrijver die werkt in een zuivelfabriek
En die me elke dag vraagt of ik iemand ken die tweedehandse fietsen, bontjassen, sleden,
Winkelhaken, matrassen, duikpakken, en profetische teckels verkoopt.

Elke dag opnieuw ken ik niemand die dergelijke zaken verkoopt
En elke dag opnieuw troost de Ethiopische toneelschrijver zichzelf met de binnenkant
Van mijn dijen; met een stylo tekent hij reigers links en protserige mausolea rechts
Wanneer ik thuiskom erger ik me aan de protserige mausolea, maar niet aan de reigers
Ik loop naar de dijk en probeer opium te bemachtigen
Maar ik bemachtig slechts een origamikariboe en een poedersnoeparmband
Dat is ook goed, beggars can’t be choosers.

Nu kijk ik naar de zee met een kloppende schaamstreek en jeukerige achillespezen
Ik denk aan mijn paniekaanval van 2 april 1995
Ik stond te wachten op de bus naar de gevangenis
Naast me stond een ongecomplexeerde onderwaterlasser met een ara op zijn schouder
Plots werd ik volledig in beslag genomen door de waan
Dat er een school telescoopvissen vastzat in mijn luchtpijp
Ik had geen medelijden met de telescoopvissen, ik dacht enkel aan mijn eigen behoud
Ik hoestte en maakte ranzige hyena-achtige kokhalsgeluiden, de onderwaterlasser
Streelde mijn nek en borsten, schaamteloos gebruikmakend van mijn hulpeloze staat.

De bus kwam en ik kalmeerde, de school telescoopvissen kalmeerde ook
Ik draai mijn lijf weg van de zee en zie net op tijd de ontslagen kraanmachinist op me afstormen
Hij wil me vermoorden met een gemummificeerde mantelbaviaan gewikkeld in prikkeldraad
Ik loop weg en verschuil me in een bunker
Ik denk opnieuw aan mijn geboorte, een bloedmooie alchemistische trompettist
En een kreeftenkok maakten ruzie over een lottobiljet, een norse lamaverzorger had de hik
En een mystieke chrysantenkweker schreef vlug een gelegenheidsgedicht
Om mijn moeder te charmeren, ze was niet gecharmeerd.

Mijn arme vader arriveerde jaren te laat
Toen hij me zag kreeg hij grijze haren en begon hij te slaapwandelen
Een bipolaire garnalenpeller betreedt de bunker, ook hij was een ooggetuige
Van mijn geboorte, hij geeft me een krabpaal en een blikopener
‘Op deze manier ben je uitgerust om te beginnen aan een volstrekt normaal leven,’
Beweert hij, ik lach en probeer de blikopener door te slikken
Was ik een kat dan had ik negen levens, maar acht levens is ook niet zo pover.

Over de auteur

Delphine Lecompte