Gepubliceerd op: zondag 2 april 2017

Boekenweek 2017: Lust voor het oor (Erwin Schulhoff)

stillgodardjevoussalue

Het oog wil ook wat hebben, luidt het gezegde bij het (klaarmaken van het) eten. Dat bij het liefdesspel alle zintuigen betrokken zijn, is een open deur intrappen. In Peter Sloterdijks vorige maand verschenen boek Het Schelling-project (vert. Huub Stegeman, uitgeverij Boom), dat behalve een filosofische bijdrage tot de evolutietheorie en een satire op het wetenschapsbedrijf ook een erotische briefroman is, krijgt het personage Kurt Silbe, een hoorspelauteur, het idee een ‘orgasmecantate’ te ontwerpen.

Tijdens de discussie met zijn collega’s komt het volgende ter sprake: “Voor de luisterende man is ‘the most wanted sound’ het erotische kreunen van de geliefde vrouw. Ooit zal het audiofone theater toch ook op deze vraag moeten ingaan. […] Welke mannelijke luisteraar zou na deze openbaring niet huiveren? […] Hij begrijpt dat er klanken in de wereld zijn die ons onmiddellijk sterker doen beven en verstarren dan welke gecomponeerde en overgeleverde muziek dan ook.”

Zouden Sloterdijk en zijn personage geen weet hebben van de Sonata Erotica für Solo-Müttertrompete die de Tsjechische componist Erwin Schulhoff bijna een eeuw geleden (1919) heeft geschreven – in dadaïstische geest? Hoogste tijd dan…

Afbeelding: still uit de film Je vous salue, Marie (1985) van Jean-Luc Godard.

Over de auteur

- is criticus en literair vertaler: recentelijk Ann Cotten, Alle zwanen heten Reinhard en andere gedichten (2011), Spiel auf Leben und Tod. Die Auferstehung des Konrad Bayer (Schreibheft 79/2012), Norbert Hummelt, Geen veerman, geen Styx (2014, met Jan Baeke), Marion Poschmann, Landschap van wilde geruchten. Gedichten (2015), Konrad Bayer, idioot (2015), Konrad Bayer, de peer en ander proza (2017), Ernst Jandl, poëzieklysma (2017), Jean Paul, Gedachtegewemel (2018), Georg Heym, De gek (2019), Gerhard Rühm, het raam (2020), Novalis, Fragmenten/denkopdrachten (2020), Cornelia Hülmbauer, Cyclus V (2020)