De kunst van het falen
We voelen pijn als we er niet in slagen het volgende level te bereiken of het spel uit te spelen, teleurstelling en boosheid als andere spelers ons verslaan, en we ervaren een gevoel van onrechtvaardigheid als de spelmakers ons niet fair behandelen, bijvoorbeeld door ons voor ‘onmogelijke’ opgaves te plaatsen. (Probeer in Grand Theft Auto V de crop duster maar eens ongeschonden in een vrachtvliegtuig te vliegen, terwijl de mitrailleurs ratelen en er rakketten op je worden afgevuurd.) In het hart van computergames schuilt volgens Juul dan ook een ‘paradox van de mislukking’. Hij stelt:
“1. We generally avoid failure. 2. We experience failure when playing games. 3. We seek out games, although we will experience something that we normally avoid.”
In zijn essay probeert hij allereerst te achterhalen wat we onder de notie van ‘mislukking’ (of falen) moeten verstaan. Dat doet hij onder meer door het begrip te betrekken op andere culturele gebieden, zoals theater en filosofie. Daarnaast vraagt hij zich af wat falen ons kan leren over games, en dus over cultuur en onszelf.
Arnoud van Adrichem en Jan Baetens over Over The Art of Failure. An Essay on the Pain of Playing Video Games van Jesper Juul op de Reactor.