Gepubliceerd op: woensdag 23 januari 2013

Drums please

Het uur u is bijna aangebroken voor zes Nederlandse literatuurperiodieken. Morgen wordt in nrc.next de uitslag bekendgemaakt van de subsidiewedstrijd (in de wandelgangen ook wel ‘Het Initiatief’ genoemd), die werd uitgeschreven door het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Nederlands Letterenfonds. Volgens berichten op Facebook maken Hollands Maandblad, Terras, De Parelduiker, Liter, Das Magazin en nieuwkomer P-Platform kans op een subsidie van respectievelijk € 45.000, € 30.000 en € 25.000. Van de zeventien deelnemende tijdschriften hadden deze periodieken de beste papieren. Zij wisten de volgende ronde te bereiken, waarin de plannen moesten worden gepresenteerd en nader konden worden toegelicht.

Bastiaan Bommeljé, hoofdredacteur van Hollands Maandblad, kondigde in september in NRC aan dat hij de jury zou trakteren op ‘een driedubbele axel, en een kunstje aan de digitale rekstok’. Naar verluidt heeft de redactie van Das Magazin een truc met drankflessen laten zien (een valuta waarin zij hun auteurs blijken te betalen). Het is nog onduidelijk op welke wijze de andere redacties de jury hebben geprobeerd te overtuigen van hun nut en noodzaak.

Aan een voorspelling durf ik mij niet te wagen. Wel weet ik dat de beoordelingscommissie voor de onmogelijke taak stond om appels met peren te vergelijken. (Allebei vruchten, ik weet het, maar de smaak verschilt wel degelijk.) Vermoedelijk heeft de commissie dan ook niet zozeer gekeken naar de literaire denominatie of signatuur van de tijdschriften, maar eerder naar de ingediende marketingplannen. Het ging, anders gezegd, niet zozeer om de vraag wat je verkoopt, maar vooral hoe je dat product aan de man wilt brengen. Onder tromgeroffel wachten wij de uitslag af.

Over de auteur

- (1978) is dichter, hoofdredacteur van Parmentier en lid van de redactieraad van DW B. Daarnaast is hij medeoprichter en redacteur van het platform voor literaire kritiek De Reactor, het literair weblog Ooteoote en uitgever bij Perdu.

Displaying 8 Comments
Have Your Say
    • Dank voor de link. Het tromgeroffel duurde wat korter dan verwacht… Wij vermoedden al wel dat de acrobatische kunsten van Hollands Maandblad en de flessentruc van Das Magazin hoge ogen zouden gooien bij de jury, maar in elk geval gefeliciteerd met deze primeur. Overigens ben ik benieuwd naar jullie bron, maar die naam zullen jullie wel niet prijs willen geven.

    • En terecht: dat schrijven de journalistieke mores ook voor. Het is goed om te zien dat De Contrabas zich aan die conventie in elk geval wel houdt. (Het woord ‘embargo’ blijkt in jullie woordenboek niet voor te komen.)

      • Suggestief opmerkingetje hier. Suggestief opmerkinkje daar. En klaar is Arnoud.

        • Natuurlijk staat het je vrij om te beledigen (en van dat recht maak je ook onbekommerd gebruik op je webstek), maar iedere journalist weet dat je mensen niet zomaar kunt beschuldigen van een strafrechtelijk delict als diefstal, zoals je recentelijk weer eens deed op De Contrabas. Daarnaast heb je er een handje van om iemand aan te tasten in zijn eer of goede naam. Ik wil hier geen Halszaak van maken, zo ben ik niet, maar ik vraag mij wel af waarom je zo handelt. Welk doel is hiermee gediend?

          • Suggestieve opmerkingen, althans, iemand naar het hoofd slingeren dat hij die maakt, is nog niet meteen een belediging.

            Deze site is opgezet als kopie van De Contrabas, met het idee om de positie die De Contrabas inneemt te verzwakken. Dat is niet gelukt, maar het blijft een vorm van, eh… van wat eigenlijk.

            Precies.

            Mijn doel is: me blijven verzetten tegen de beeldvorming, die je tot stand probeert te brengen en mijn neven-doel is: wijzen op de wat labbekakkige taakopvatting van dit blog.

          • Voor zover ik weet, beste collega, berust er geen patent op literaire weblogs. Die zijn al zo oud als het www. De Contrabas heeft in Nederland (maar de wereld is oneindig veel groter, zie je) het digitale wiel dan ook niet uitgevonden. Voorlopers van De Contrabas zijn onder meer Rottend Staal en Meander.

            Los daarvan zijn de insteek en signatuur van Ooteoote natuurlijk totaal anders dan die van De Contrabas. Zo is Ooteoote niet uit op het zoveel mogelijk beschadigen van schrijvers en andere actoren in het literaire veld om de eigen invloed te versterken, iets wat zo ongeveer het (Bourdieuaanse) handelsmerk van De Contrabas dreigt te worden. Ooteoote wil juist een constructieve en inhoudelijke bijdrage leveren aan het literaire klimaat. Probeer het ook eens.

            Er is geen enkele sprake van beeldvorming. Veel berichten op De Contrabas lijken te zijn geschreven vanuit het GeenStijl-adagium: ‘tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend’. Verdachtmakingen, insinuaties, eerroof en giftige ruchtbaarmaking, jij draait je hand er kennelijk niet voor om. (Alles voor de bezoekcijfers, nietwaar?) Desalniettemin vind ik het, euh, verfrissend om te vernemen dat jij je bekommert om de doelstellingen en taakopvatting van Ooteoote. Om niet te zeggen: hartverwarmend.