Gepubliceerd op: dinsdag 2 oktober 2012

Real snow on the stage

Jan Pollet bespreekt op De Reactor Vertrek van station Atocha, het ‘sprankelende en originele prozadebuut’ van Ben Lerner:

Alarm! Echte emotie gesignaleerd in het Prado! 
Wanneer een bezoeker in huilen uitbarst tijdens het bekijken van Rogier Van der Weydens Kruisafneming ontstaat er paniek onder de zaalwachters van het befaamde museum in Madrid. De heftige emotie plaatst hen voor een dilemma. Beleeft deze museumbezoeker een oprechte ervaring of doet hij alsof? In dat laatste geval zou het wel eens om een psychopathische kunstvandaal kunnen gaan die het dramatische meesterwerk van de Vlaamse Primitief op elk ogenblik met een mes te lijf zou kunnen gaan. Niet alleen de suppoosten weten zich geen raad met deze ongewone publieke expressie van een individuele emotie, ook Adam Gordon, de verteller van Vertrek van station Atocha, trekt de oprechtheid van de geëmotioneerde kunstliefhebber in twijfel. Hij denkt zelfs dat het om een kunstperformance gaat waarin de kunstenaar louter een reactie van het museum wil uitlokken. Dit staaltje achterdocht tekent de pathologische leugenaar, bedrieger, poseur en faker Adam Gordon.

Lees het stuk, met een hoofdrol voor de Amerikaanse dichter John Ashbery, verder op De Reactor.

Over de auteur

- Frank Keizer is dichter, vertaler, redacteur en criticus. Publiceerde in 2012 het chapbook Dear world, fuck off, ik ga golfen bij Stanza en in 2013 Rampensuites bij Perdu, een vertaling van Disaster Suites van Rob Halpern, gemaakt samen met Samuel Vriezen.