Gepubliceerd op: donderdag 23 augustus 2012

Sampler (2): Den Ouden, Rigter, Van Leeuwen, Swarth

Samplekanon

Samplekanon is de plek op internet voor literatuur die verlangt en zich verzet, bevestigt en benevelt, ontkracht en ontsmet. Elke week brengen wij een sample, driemaal per jaar een (dodelijke) dosis. Maar wat werd er de afgelopen weken ook alweer geïnjecteerd? We doen een greep.

Martijn den Ouden – De Grote Drie
Een feilloos portret van het (onbetwiste?) triuumviraat van onze letteren, en een echte Den Ouden-grap bovendien.

Nick J. Swarth – Het museumeiland
Guerilladichter en -performer Nick J. Swarth laat de kunst graag het leven bezetten. Zijn nieuwe, door hemzelf geïllustreerde reeks ‘Het museumeiland’ ademt dezelfde bezettingsgeest als zijn pas verschenen bundel, Mijn onsterfelijke lever. Oftewel: ‘Avoid being sent back.’

Anna van Leeuwen – Blokkentoren
Anna van Leeuwen bericht ons uit een schrikwekkend alledaags voorportaal. De diagnose? ‘Het is niet eens iets ritmisch wat ik doe, geen tikkedietikboem of zoiets, meer een soort kloppen, alsof ik voel of mijn benen hol zijn.’

Arnoud Rigter – Wie longen heeft houdt van bomen
Ging Het duimzuigend fossiel nog door voor een ‘pre-debutale buitenissigheid’, met de serie Wie longen heeft houdt van bomen betreden we het tijdperk van de harde, post-debutale werkelijkheid: ‘wie longen heeft houdt van bomen / maar wie heeft nog longen? / wij niet / het gewoel onder de stad krijgt gelijk / en wij niet’ . Het woekerende beeld is van de hand van Daniël Labruyère.

Tot slot: vergeet ook de post-flarf van het Partijkader en de anti-nostalgie uit ons nulnummer niet.

Over de auteur

- Frank Keizer is dichter, vertaler, redacteur en criticus. Publiceerde in 2012 het chapbook Dear world, fuck off, ik ga golfen bij Stanza en in 2013 Rampensuites bij Perdu, een vertaling van Disaster Suites van Rob Halpern, gemaakt samen met Samuel Vriezen.