Gepubliceerd op: woensdag 18 april 2012

In het nieuws

“New York, eat your heart out! Pittsburgh is the place to be! Na een geweldige avond zijn we tot laat op onze porche gaan zitten en hebben geweldig gelachen. Joost aka The Swaggerman heeft ons uitgebreid college gegeven over de beef tussen Rothko en Warhol. Het leek alsof we bij De Wereld Draait Door zaten, maar dan in Pittsburgh. Wat een dag!” (Lucas Hirsch overPoets on Tour) Foto: Wayne Miller, Helene Gelens, Jessica Kroskinski, An-Sofie Kesteleyn, Erik Jan Harmens, Paul Beatty, John Schoorl, Lucas Hirsch & Stephen Motika – Tribeca.
*
Tentoonstelling  collages van Tom Liekens geïnspireerd op Serres chaudes van Maurice Maeterlinck. Finnissage op zondag 22 april ’12 om 14u in het Gemeentemuseum Herman Teirlinckhuis, Uwenberg 14, 1650 Beersel. Met optredens van Michaël Vandebril, Maarten Inghels, Andy Fierens en Max Temmerman. Meer op de website van Tom Liekens.
*
Carl De Strycker wordt de nieuwe directeur van het Gentse Poëziecentrum. Hij is momenteel docent aan de UGent en gastprofessor aan de afdeling Neerlandistiek van de Universiteit Münster. De Strycker neemt de fakkel over van oprichter Willy Tibergien. (Knack)
*
Ik zag duidelijk dat het met jongens op niets uitloopt omdat zij niet naar mij verlangen en omdat ik te scrupuleus of onhandig ben om mijn eigen verlangen op te dringen. Dit is een onomkeerbaar feit, bevestigd door al mijn pogingen tot flirten. Ik leid een triest leven. Ik verveel mij finaliter en zou die interesse (voor jongens) of die hoop uit mijn leven moeten schrappen.’ (Het trieste leven van homoseksueel Roland Barthes)
*
“Tussen zijn 10 en 13 jaar waande hij zich alleszins schrijver. Hij schreef aan de lopende band verhalen – die hijj romans noemde – en toneelstukken, al bleven de meeste onafgewerkt. Als puber stopte het schrijven helemaal. Pas toen hij in Griekenland ging wonen als jonge twintiger, nam hij de pen weer op en slaagde hij er ook in de verhalen af te werken.” (wie o wie???)
*
Over Celinspecties van Ester Naomi Perquin:  “Waar de eerdere gedichten, zeker die in haar debuut, in hun ambachtelijke, gepolijste volkomenheid soms wat braaf overkomen, daar laat Perquin in haar jongste bundel de teugels vieren. Ze neemt duidelijk meer risico en exploreert de grenzen tussen poëzie en proza.” (deReactor)
*
Pulitzer Prize 2012 voor fictie niet toegekend. (NRC)
*
Een wandelvakantie in het land van de ‘Lake Poets’ (Weekend Knack)
*
Hoogte en diepte‘De kinderen komen hier makkelijk over de vloer, de deur
staat altijd open.’ Hoe lang gaat dit gesprek nog duren? Noem het een foutloze reactie. Warm eten, warme bedden.
‘We kunnen niet meer doen dan ons uiterste best.’ Veilig nu, achter de dijken. Dit kon zo niet door blijven gaan, veel lichter
zal het tenslotte ook niet worden rond deze tijd van het jaar.

Een kangoeroe die snel wegspringt door een vuurzee, de aanblik
van een dor weids veld. Korenhalmen reikend tot aan de hals.

‘Neem gerust wat meer, het staat ervoor!’ We kwamen niet zo
maar uit de lucht vallen. Een maaltijd, daar waren we aan toe.

*

Over de auteur