Filmessay Kubrick op Alphavillle
Rutger H. Cornets de Groot schreef een lang essay over de Alchemie in de films van Stanley Kubrick en zoomt in op de metafoor van het schaakbord en de badkamer:
“Fear and Desire, zijn eerste speelfilm, financierde Kubrick onder meer met geld dat hij als broodschaker in het New Yorkse Greenwich Village bij elkaar scharrelde. Hij is altijd blijven schaken en dat is aan zijn films goed af te zien. Kubrick beziet de werkelijkheid met een schakersblik: van op een afstand, op schaal en met het perspectief van een demiurg, een creator die de afsplitsingen van zijn ziel op afstand bestuurt. De panoramische slagvelden van Paths of glory, Spartacus en Barry Lyndon zijn door de ogen van zo’n veldheer gezien, die als een godheid op zijn manschappen toekijkt. Het hotel in The shining heet ‘The Overlook Hotel’.
Een omgekeerd beeld ontstaat wanneer Kubrick die heuveltop verlaat en de camera tussen zijn personages plaatst. Plotseling blijkt de ruimte die daarvoor nog tussen duim en wijsvinger kon worden geklemd overweldigend groot. Kamers worden zalen bij hem, even intimiderend als kerken, kathedralen en paleizen. Zijn interieurs krijgen daardoor vanzelf een magisch, mystiek karakter. Het zijn geen open ruimten, onbeperkt voor uitbreiding vatbaar zoals teksten dat zijn, maar hermetisch en soms onbereikbaar, zoals Kafka ondervond. Ze zijn de distilleerkolven van diezelfde creator waarin zich de gedramatiseerde weerslag van zijn alchemistische manipulaties afspeelt.”
Lees verder op Alphavillle. Bekijk ook de beeldessays met filmfragmenten uit Kubricks oeuvre.