Gepubliceerd op: woensdag 31 augustus 2011

Triple Canopy: online magazine met vertragend webdesign

Het prachtige  cultuur- en kunstmagazine Triple Canopy bestaat sinds 2008 en is aan zijn 13e nummer toe. Het online kunst- en cultuurblad heeft vanaf september dit jaar ook een vaste stek in Brooklyn: een voormalige opslagplaats waar lezingen en performances zullen doorgaan.

Triple Canopy was vanaf het begin een professioneel vormgegeven kwaliteitsmagazine met schrijvers en artistieke redacteuren van Harper’s en Artforum. De artikels zijn scherp van toon en stevig  onderbouwd.  De oprichters haalden hun inspiratie uit experimentele publicties zoals Aspen, een kortstondig multimedia magazine uit de jaren ’60 dat geleverd werd in een doos en grootheden als Andy Warhol en Roland Barthes onder hun medewerkers telden. Net als Aspen, richt Triple Canopy zijn pijlen op weerbarstige culturele onderwerpen.

Online brak het met het traditionele Web design; je scrolt niet meer naar beneden maar van links naar rechts, wat het geheel een strakke indruk geeft. “Bovendien schreeuwt die vormgeving ook uit dat je aan het lezen bent en niet zomaar wat aan het surfen bent”, zegt één van de redacteurs.

Met de groeiende populariteit van sites als  Longreads.com  (langere teksten) en Instapaper (een tool om ‘nog te lezen’ stukken op internet op te slaan) lijkt het oorspronkelijke concept van Triple Canopy: “slowing down the Internet” van vooruitziendheid te getuigen.

In het huidige nummer staat onder anderen een bijdrage David Levine (foto), een Amerikaanse kunstenaar en familie van wijlen Rothko. Daarin doet hij verslag van het gevecht om de nalatenschap van Rothko, een zaak die destijds breed werd uitgesmeerd in de pers en zelfs stof vormde voor de romantische film “Legal Eagles,” uit 1986 met Robert Redford en Debra Winger.  Hier te lezen.  (via de New York Times)

Over de auteur