Gepubliceerd op: woensdag 20 april 2011

Snakken naar een duimpje of een retweet

“Toen ik na jaren webloggen, twitteren en facebooken een roman uitbracht, bleek dat ik zomaar een soort van publiekje had opgebouwd, dat deels ook dat boek ging kopen. Veel mensen noemden dat ‘slimme marketing’ – maar zo is het niet gegaan.
Een uitvergrote versie van dit mechanisme is iemand als Nico Dijkshoorn, die al veel langer het internet gebruikt om te doen wat ie graag doet en daar nu, in combinatie met de traditionele media, de vruchten van plukt – mooi meegenomen voor Nico, en verdiend.”
(…)

“De paradox van succesvol gebruik van social media (wat je onder ‘succesvol’ ook moge verstaan) zit ‘m nu net in het feit dat hoe harder je probeert succesvol te zijn, hoe ongeloofwaardiger je wordt, hoe minder succesvol je bent, en hoe harder je gaat snakken naar elk duimpje of elke retweet. Deze mensen zijn niet verslaafd aan Twitter of Facebook. Ze zijn verslaafd aan hun eigen ego.

Ik zou zeggen: concentreer je op wat jij wil doen in het leven, en doe het oprecht, met liefde en passie. Als het internet je daarbij kan helpen, gebruik het dan. Indien niet, dan niet. Geeft niks. En het scheelt een hoop gezeur – in uw hoofd, en aan het mijne.”

Lees de volledige column op Ivo Victoria

Over de auteur