Gepubliceerd op: woensdag 13 april 2011

NRC Handelsblad van vorig weekeinde

“Dit was niet de Viva, Margriet, Marie-Claire, Libelle, Vogue, Esta, Man, Yoga of Men’s Health. Dit was het NRC Handelsblad van vorig weekeinde, het nieuwe katern Lux om precies te zijn, het jongste product van de krant die als enige in Nederland kwaliteitsjournalistiek pretendeert te bieden.

Een jaar geleden bezwoer de adjunct dat aan het broadsheet vastgehouden zou worden, een serieuze krant als NRC kon niet op half formaat. Toen de nieuwe hoofdredacteur bekendmaakte dat de krant helaas toch op tabloid overging verzekerde hij: ‘De inhoud van de krant verandert ook niet, alleen de vorm.’ Met name in het weekeinde zou er plaats zijn voor onderzoeksjournalistiek, achtergronden en reportages, in de traditie van legendarische bijlages als Zaterdags Bijvoegsel, Opinie&Debat en magazine M.

Dat is dus niet gelukt, er is alleen nog Lux, een dubieus katern vol advertorials waarbij zo’n beetje elke bijdrage indruist tegen datgene waar NRC Handelsblad volgens z’n eigen gedragsregels voor zegt te staan. (…)

“Grunberg stelde onlangs dat NRC het nieuws op z’n website brengt als vermaak, als ware het porno. Met Lux bewijst NRC dat de pornoficatie van die krant zich niet beperkt tot internet.” Lees de gastbijdrage van Joris van Casteren op Propria Cures.

Over de auteur

Displaying 1 Comments
Have Your Say
  1. Risee zegt:

    Vermeersch herhaalt het trucje dat hij eerder met De Standaard heeft uitgehaald. Commercieel een succes, inhoudelijk brol.