Bontridder, Lagerfeld, online kritiek, Kregting, Verhelst, Zwagerman,…
“De dichter en architect Albert Bontridder heeft begin april zijn negentigste verjaardag gevierd. Hij is een van de belangrijkste Belgische modernisten, maar ik vermoed dat onze minister van cultuur geen dichtbundel van hem op haar plankje met Kristien Hemmerechts en Jommeke heeft staan. Met een hoofdknik neem ik mijn hoed af voor deze collega en ik spreek hem toe in de woorden die ik bij hem gelezen heb: ‘Lach en wrijf de hand over het eigen gelaat.’” Benno Barnard
Lagerfelds beruchte bibliotheek. Meer interieurs van famous ones.
*
“Arjen van Veelen wil het vooral over de vorm hebben en niet over de inhoud. De sociale media bieden een nieuwe manier om boeken te bespreken, waarbij interactie en meer snelheid mogelijk is. Hijzelf heeft geen krant meer nodig. Zijn Facebook-vrienden gidsen hem door de boekenberg. Korte krabbels en linkjes naar doorwrochte artikelen, zoals een artikel van vierduizend van Bas Heijne over de toestand van de hedendaagse Nederlandse cultuur, zijn naast elkaar te vinden.” Verslag van een avond over online literaire kritiek op Rein Swart.
*
“Waarom blijft het subsidiedebat uiteindelijk intern, doordat er van buitenaf naar de zede vooral wordt geroepen en de kandidaten zelf al geen consensus bereiken? Onlangs las ik binnen een halfuur diametrale visies van twee Nederlandse auteurs. De ene, die hooguit drie echte lezers van haar oeuvre ontwaarde maar ook besefte dat de verkoop moeilijk achteruit kon, was ‘ontzettend blij’ met een werkbeurs. De andere vond dit fenomeen, waar hij zelf geen aanspraak op hoefde te maken maar dat hij collega’s van harte gunde, slechts uitlokken tot grote kwantiteit.
Wat kan een betoelaagde auteur doen voor zijn land, en dan zo vanzelfsprekend dat niet smadelijk wordt?” Marc Kregting in een reeks over subsidies.
*
Alles is gekleurd. En of. Joost Zwagerman
*
“Zoo van het denken is zonder twijfel een ingenieuze en geniale dichtbundel. Soms moet je als lezer heel hard slikken. Vooral als je je vruchteloos een weg zoekt doorheen die overdaad aan kolkende beelden- en woordenvloeden. Kokhalzend snak je op de duur naar wat ademruimte en naar een gat in je verbeelding om alles wat Verhelst ons voorschotelt te kunnen bevatten. Het had soms wat soberder gemogen. Verhelst is op zijn best wanneer hij zijn denken beheerst.” (Peter Wullen)
*
“Elke dichter, ikzelf ingebrepen heeft in zijn poëzie de gebeurtenissen van 9/11aan bod laten komen. Toch is het gedicht dat het best een antwoord biedt aan deze tragedie W. H. Auden’s “September 1, 1939” — geschreven net na de Duitse invasie in Polen, en eindeloos geciteerd en herdrukt na de aanval van 2001 om zijn leed uit te drukken over wat gebeurd was en om uit te kijken naar wat komen zou. ” Beautiful and pointless, a guide to modern poetry – David Orr (zie bespreking op de NYT + een interview met David Orr op Salon + een fragment)
*
Uw 4-uurtje, heren, uw 4-uurtje
*
Compositions trouvée van Guillaume Bijl (via Cobra):
[vodpod id=ExternalVideo.993317&w=425&h=350&fv=mediaId%3Dflash_1833785385%E2%84%91%3D%2Fpolopoly_fs%2F1.1000583%21image%2F756827992.jpg%26autostart%3Dfalse%26provider%3Drtmp%26streamer%3Drtmp%3A%2F%2Fvrt.flash.streampower.be%2Fsporza%26file%3D2011%2F04%2F165503970GUILLAUME0496596.urlFLVLong.flv%26streamsense_jwp.typestream%3Dvod%26streamsense_jwp.playlisttitle%3Dcultuur.mediatheek.expo.index_id_2-7658%26streamsense_jwp.programtitle%3Dde_compositions_trouvees_van_guillaume_bijl_id_1-1000576%26streamsense_jwp.episodetitle%3DDe+Compositions+Trouv%C3%A9es+van+Guillaume+Bijl%26streamsense_jwp.debug%3Don%26bufferlength%3D5%26plugins%3D%2Fhtml%2Fflash%2Fcommon%2Fstreamsense_jwp-v1.swf%26controlbar%3Dover%26smoothing%3Dfalse%26skin%3D%2Fhtml%2Fflash%2Fcommon%2Fskins%2Fglow%2Fglow.xml]