‘Krijg nou de lyriek – Benno Barnard vertelt
“Ik kan u verzekeren het is mijn beste bundel tot nu toe”
“De grootst mogelijke spanning tussen het banale en het verfijnde”
“Een motiefje van Mozart laten horen door scheten en boeren”
“dat ding (gsm) kan vibreren zoals u weet”
“Ik gebruik zelden eindrijm, nu gebruik ik het wel, precies zoals Apollinaire”
“Je moet beperkingen kiezen. Daarom maakt iemand een symfonie en niet zomaar een hoop kabaal”
“Ik zat bij mijn tandarts en opeens zag ik hoeveel poëtische beelden er bij een tandarts zitten.”
“Alle poëzie is een manier om toverformules te bedenken waardoor ik jou verander.”
(leest voor het gedicht: ‘File’)
Beluister het interview met Barnard naar aanleiding van zijn nieuwe bundel Krijg nou de lyriek op Cobra.
Bellen met een vriend die k heeft
Met de scheikunde tot in zijn tenen
is er nog vijfenvijftig kilo vriend,
die iets hoest over het boek dat hij leest –
plus het geringe gewicht van zijn ziel
(die zit in de pijnappelklier, dacht Descartes).
De telefoon houdt op met ademen,
jij rijmelaar omklemt die knook
als een hond. Dat lichaam is zo mager van de rook;
die verpleegsters – o de harde menslievendheid
van hun handen – zijn missiezusters in een kolonie
van de katholieke koning Kanker; de behandelend arts
is districtshoofd: ze vermoorden hem humanitair,
druppel voor druppel, zoete krengen, nette schoft.
De mens? In brand gevlogen duisternis.
De mens? Tussen twee stilten geroezemoes.
De dood is een onhandige oplossing voor het raadsel tijd.
De dood is een linkse remedie. Raaskal rustig
(je zit je hele leven op de os die je zoekt, zegt Zen)
tot het ziekenhuis, neurie de onsamenhangende
zwanenzang van het postmodernisme; roep
de veearts met de spuit als je het al niet meer verdringen kan.
Benno Barnard