Gepubliceerd op: maandag 21 maart 2011

Cotten, Komrij, Barthes, Hannah Silva,…

Wenn Frauengestalten auftreten, kommt Musik,
kommt die Genealogie und will was überbrücken.
Ich komm von Gedichten nicht weg, es liegt
am Atem, dem wenig langen.

“Muziek, zoals de amper 30jaar oude Ann cotten ons hier aanbiedt, hebben we zo nog niet gehoord. Dit boek is een sterk boek, maar pas op! het is even volumineus als verraderlijk: zodra je denkt dat je er vat op hebt, ontglipt het je weer en valt het uit het raam. En zodra het op de grond ligt, raap je het weer op en ben je weer mee. Je moeite wordt beloond.” (lees de bespreking van Florida-Räume op Zeit online – zie ook de gelijkaardige bespreking op de Frankfurter Allgemeine)

*  “Haar opvallende stijl combineert het fysieke van een theaterstuk met energetische poëzie op hoog tempo. Ze componeert en choreografeert met taal en brengt performances die haar ‘tot de meest ambitieuze en entertainende dichters van het land’ maken, aldus The Times Online.” Kluger Hans brengt de Britse dichteres Hannah Silva. In het volgende nummer van Kluger Hans verschijnt,  in een vertaling van Han van der Vegt, het gedicht Een seconde van Hannah Silva. Hou ook de dagelijkse online 4-uurtjes van dit literair tijdschrift in de gaten.

*  Roland Barthes vertelt over zijn werkmethodes tijdens een interview voor Le monde.  “That is why it seems so important to me to ask a writer about his writing habits, putting things on the most material level, I would even say the most minimal level possible. This is an anti-mythological action.”

Rudy Kousbroek voor beginners.

*  Brazilië lanceert iPad-only krant.

10 Ierse schrijvers.

Ton van ’t Hof waagt zich aan een moeilijke onderneming: de vertaling van Robert Greniers 500 Sentences.

Johnny’s plee op Het Laagt 145 in Amsterdam-Noord.

*  “Het is verleidelijk om ‘Kunstwonderen’ af te doen als oudemannengezeur. Het is zelfs niet geheel onterecht. Meer nog: Komrij zal het vast niet eens ontkennen. Maar het is wél gezeur met een, godbetert, hoger doel. Hij omschrijft het treffend als een manier om de échte schoonheid in deze wereld van besmetting en verwatering te vrijwaren: ‘Wat heeft al het moois voor zin als je weigert je stem te verheffen tegen de zweren, de gedrochten en de etter?'”  (Humo bespreekt de verzamelde NRC-columns van Gerrit Komrij)

Guido Lauwaert op campagne:

Over de auteur