Gepubliceerd op: zaterdag 12 maart 2011

De laatste liefde van de oude Goethe

Laatste liefde” is  een theatertekst van Johan Reyniers  over Goethes laatste amoureuze opstoot:

“Duitsland in de jaren twintig van de negentiende eeuw. Johan Wolfgang Goethe is begin zeventig, en al enige tijd weduwnaar. In het kuuroord Marienbad ontmoet hij de 17-jarige Ulrike von Levetzow en raakt helemaal in de ban van het meisje. Zij gaan samen wandelen, praten veel. De oude dichter wordt verliefd en vraagt haar ten huwelijk, maar wordt discreet afgewezen. Daarop schrijft hij zijn ‘Elegie’, een van de meest hartverscheurende liefdesgedichten uit de wereldliteratuur. Tal van schrijvers hebben zich door deze onverwachte passie van Goethe laten inspireren. Zo ook Johan Reyniers, die in zijn eerste toneeltekst reflecteert over liefde op latere leeftijd, afscheid nemen en de spanning tussen kunstenaarschap en leven. ”

Over deze tekst organiseert het Goethe-Institut een  debat met het publiek op16.03.2011 om 19:30 uur met de auteur en journalist Hans Pleschinski, hoogleraar literatuur-en theaterwetenschap Bart Philippsen en de auteur van de theatertekst Letzte Liebe, Johan Reyniers.

Brussel Deze Week interviewde Johan Reyniers:

“Ook hij heeft zich teruggetrokken om zich in Weimar onder meer aan het tweede deel van zijn Faust te wijden. Kunst diende niet als veroveringsmiddel voor hem, maar om zijn mislukkingen een plaats te geven. Hij verwerkte zijn wanhoop op een creatieve manier in zijn werk. Waar andere romantische dichters, zoals Hölderlin, zich in de afgrond stortten, vond Goethe in de kunst het bruggetje over die afgrond. In het nawoord bij zijn Werther schrijft Gerrit Komrij dat Goethe in tegenstelling tot Werther ‘natuurlijk geen’ zelfmoord pleegde omdat hij wel besefte dat geen vrouw die moeite waard was. Die voorzichtigheid werd Goethe ook verweten. Net zoals zijn dubbelzinnige positie als kunstenaar enerzijds, en als ambtenaar en minister aan het hof van de groothertog anderzijds. In die positie had hij iets van een hedendaagse kunstenaar. Vandaag hangt iedereen vast aan maatschappelijke verantwoordelijkheden, con­venties en systemen. Ook kunstenaars kunnen daar moeilijk buiten gaan staan. De frustratie die daarbij hoort, kende Goethe al. Zijn bekende reis naar Rome was in feite een vlucht van zijn verplichtingen op het thuisfront, opdat zijn creatieve impulsen niet verder zouden afsterven.”

Lees het interview op BDW. Laatste liefde speelt van 15 tot 17 maart in de Beursschouwburg en is een productie van theatergezelschap De Parade.

Over de auteur

Displaying 1 Comments
Have Your Say
  1. […] Lês fierder by Jan Pollet […]