Gepubliceerd op: dinsdag 30 juni 2015

De Verwondering | 1: Shonibare’s werkelijkheid

 

YinkaShonibare

Op 22 juni verscheen in de rubriek Brilliant Ideas op de website BloombergBusiness een korte documentaire over de Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare. Het biedt een helder overzicht van zijn werk en van Shonibare’s ideeën over kunst en het kunstenaarschap.

Het werk van Yinka Shonibare (Londen, 1962) wordt gedomineerd door de Britse koloniale geschiedenis, met name het Victoriaanse tijdperk. In zijn werk speelt Shonibare met zijn eigen Afrikaanse roots. Zo portretteert hij zichzelf bijvoorbeeld als Victoriaanse notabele omringd door uitsluitend blanke bedienden. Het vervreemdende effect dat dit oplevert legt de geschiedenis die Europa en Afrika delen op pijnlijke wijze bloot.

In de documentaire, waarin Shonibare zelf ook geïnterviewd wordt, betoogt hij onder meer dat wat de kunstenaar doet vergelijkbaar is met dromen. Want, waar de kunstenaar zich mee bezig houdt verschilt volgens hem nogal met de aardse realiteit. Shonibare voegt daar aan toe:

“Kunst is een zeer complex terrein waar ik me graag op begeef. Het is niet makkelijk, want niemand zal je antwoorden bieden. Ik hou van de uitdaging om met die blindheid geconfronteerd te worden en vanuit die blindheid te creëren.”

Hier doelt Shonibare op het feit dat kunstenaars middels hun werk stellingen of vragen kunnen opwerpen, maar nooit een eindconclusie presenteren. De waarheid, al of niet gelijk krijgen, daarvoor leent de beeldende kunst zich niet. Het moet juist de blik verruimen:

“Mijn werk gaat niet over het bedrijven van politiek of vanuit moralistisch oogpunt anderen vertellen wat ze al of niet mogen doen. Het zijn eerder poëtische verkenningen van ideeën.”

Shonibare kiest voor een wereld van verwondering, niet voor de aardse werkelijkheid en de beperkingen die feitelijkheden opleggen. De documentaire over en met de beeldend kunstenaar is hier te bekijken.

Over de auteur