LL63: Herlinda Vekemans – Ballast
Olivier Messiaen – La Transfiguration (1965-69)
There are people so thin, she wrote, they are sometimes blown away. The winds in the city are ferocious, always gusting off the river and singing in your ears, always buffeting you back and forth, always swirling papers and garbage in your path. It’s not uncommon to see the thinnest people moving about in twos and threes, sometimes whole families, bound together by ropes and chains, to ballast one another against the blasts.
Paul Auster. In the Country of Last Things, 1987
Nadien werd bekend dat de engel aanvankelijk
op een gebouw bij het Brusselse noordstation had gestaan
De daklozen van het noord gaven interviews rond hun vuren
van bijeengezocht afval en gewaagden van gewaarwordingen
Fotografen zoomden in op winterhanden die naar de wolken wezen
Geruchten als bevond er zich de ene dag wel en de andere niet
een stenen engel op Brusselse kerken her en der
werden afgedaan als optisch bedrog en psychisch mankement
De hele heisa rond le cas de l’ange de Bruxelles Nord verdween pas naar de achtergrond
toen de engel op 1 september 2039 weer op zijn plaats stond
____
Herlinda Vekemans (°1961) publiceerde poëzie in verschillende literaire tijdschriften en is zelf redactielid van Digther en Kunsttijdschrift Vlaanderen. Bij Poëziecentrum Gent verschenen versneden (2005), Buiging (2006), Schrikdraad (2011). Buiging is geschreven ‘rond’ muziek van Dmitri Sjostakovitsj. Op dit moment werkt ze aan een bundel geïnspireerd door muziek van de 20ste-eeuwse Franse componist Olivier Messiaen.