Gepubliceerd op: dinsdag 8 mei 2012

In het nieuws: “oorspronkelijk was zeep bedoeld om je mond te wassen”

Installatie van Feipel & Bechameil aan de pier in Blankenberge voor Beaufort4

“Ik denk dat de 21ste eeuw de eeuw van de woede wordt: de vrijheid die enkel aan de artistieke en intellectuele elite gegund werd, wordt nu opgeëist, terecht, door de toeschouwers, de naamlozen, de figuranten. Het is wachten op een nieuwe Occupy-beweging die de musea bezet en de kunstroof laat uitdijen tot een culturele revolutie. Een nieuwe beeldenstorm, zoals we ze in de 16de eeuw in onze contreien hebben gekend. Beroepskunst heeft afgedaan, we gaan (opnieuw) naar een tijdperk van de autodidact. Omdat iedereen kunstenaar is. En diegenen die het niet beseffen, nog het meest van al.”  – Johan Sanctorum ging naar de kunsttriënnale Beaufort aan de Belgische kust.

*

Alles valt mee  en Ik lap de regels: twee gedichten van Delphine Lecompte op Versindaba met de onsterfelijke regels: Iedereen associeert zeep met gevangenisverkrachtingen/ Maar oorspronkelijk was zeep bedoeld om je mond te wassen/ Nadat je een leraar een gefrustreerde eikel had genoemd.

Tafelgenoten: een gedicht van Ramsey Nasr met de redelijk onsterfelijke regels Veegt voeten, handen, eigenschappen./ Trekt uw beroep uit. Laat u zich gaan./ Staat u mij toe de laatste dromen/ en vaste lastjes van u af te slaan. 

De voorspelling: gedicht van AnneMarie Estor op Versindaba.

Fabian Stolk over de plagiaatkwestie, door Jos Joosten aangekaart, door Elsbeth Etty afgedaan als een ‘rancuneuze uithaal’

Verlaine in Antwerpen.

Pierre Michon in Amsterdam (Rokus Hofstede brengt verslag uit)

*  Paul Demets over Gertrude Starink (Cobra)

Over de auteur