Gepubliceerd op: zondag 26 februari 2012

Vertaallab 8 Anselm Berrigan – Speaking as one of the obvious & Creative response

Vertaallab is een serie op Ooteoote die dichters uit andere taalgebieden aan de lezer voorstelt. Elke aflevering minstens één spiksplinternieuw gedicht. Dat u mag vertalen, als u wilt. Graag zelfs, wat ons betreft. Post uw vertaling van één van de twee of beide onderstaande gedichten als reactie op dit bericht.

__

SPEAKING AS ONE OF THE OBVIOUS

So this is what it’s like to have a porch.
Waiting for all the sunsets to gang up.
He seems to be telegraphing psychic
creases into his trout obligations
or they are perhaps coming up that
there mangy fox trod road. Two pink
crocodiles stare down the house,
the ungainly lopsided co-op, waiting
to survive being run down. They
cannot, as objects, defy projection.

__

CREATIVE RESPONSE

Who wants to read
just to think of things
to get sort-of paid
to say? I took German
once. I gave it back
and asked the teacher
to fail me mid-term
so I could stop coming
by class (I don’t exactly
believe in solutions).
Now we’re back in time.
“Next Level: Michael
Boley’s Importance.”
There’s going to be
goth bathroom readings.
There’s two weeks
off before the annual
major event. There
sucks, and doesn’t
feel relaxed enough
to make noises in
a glandular series
of toxicolor johns.
You know you don’t
believe in agreement.
At the press conference
they all agreed they
were alone, like western
art, tacitly. Dumpster
art on 4th and 3rd keeps
changing without
improvement. As if
I know, being closer
to mountains, what
becomes of the broken
hearted sign painter.
It was pleasant to be
called a lodestar
today. Did she say
lodestone? Either
way it was like, it
wasn’t like, I don’t
believe so much in
likeness, but I did
feel closer to my
environment for a
little while. I’m glad
I didn’t turn into air,
sentimental a risk as,
back there, that didn’t
take, seams-wise. It’s
easier to write than
it is to read in the dark
daylight that, right
now, taunts us with
the casual certainty
of a letter of recom-
mendation: I am
writing on behalf
of these here urbane
pigeons whose semi-
gorgeous cooing I
believe would lend
sophistication, wisdom
and a matter of fact
tonal space pierced
by inevitability to
your questionably
administered set of
necessities. What
matter the twisted
condition of some
of their legs? They,
unlike most of your
typical prospects,
are drawn to the
few remaining crack-
pots in our mutual
neck of the woods
who retain the pride
to keep from dressing
up in the process
of undressing, which
every pigeon knows
is just another surface
built to curry favor
with the mind a pretty
boss projects. Like Lebron
against the Mavs in
the NBA finals, these
pigeons have already
checked out on that
score. You need to
admit the company
of these birds. As such
I give them my highest
recommendation.
Sincerely, Anselm
Berrigan, author of
five books of poetry,
most recently Notes
from Irrelevance, a
book-length poem
published in 2011
by Wave Books.

__

Anselm Berrigan’s meest recente dichtbundel Notes from Irrelevance (2011, Wave Books) bestaat uit één lang gedicht. Zijn eerdere boeken zijn Some Notes on My Programming en Zero Star Hotel, beiden uitgegeven door Edge Books, en Free Cell, verschenen bij City Lights. Flowers and Cream (i.s.m. de dichter John Coletti) zal later dit jaar bij Skasers verschijnen.
Anselm Berrigan woont in New York City. Hij is poëzieredacteur bij The Brooklyn Rail.

Over de auteur

- Rozalie Hirs is redacteur van de LL-serie (Lage Landen-serie) en Vertaallab op Ooteoote. Daarnaast is zij dichter van boeken en digitale media. Zie ook www.rozaliehirs.nl.

Displaying 1 Comments
Have Your Say
  1. Ludy Roumen-Bührs zegt:

    Een snelle en beslist nog niet adequate vertaling:

    ALS EEN VANZELFSPREKENDHEID

    Dus zo is het als je een balkon hebt.
    Wachten op samenspannende zonsopkomst.
    Het lijkt erop dat hij psychische kronkels
    telegrafeert in zijn forelobligaties
    of ze klimmen wellicht op dat
    daar schurftige vossenpad. Twee roze
    krokodillen kijken neer op het huis,
    de waardeloze aflopende coöp, wachtend
    op een overleven van de leegloop. Ze
    kunnen, als object, de helling niet trotseren

    CREATIEVE REACTIE

    Wie wil er lezen
    enkel maar voor dingen
    die min of meer lonen
    of zo? Ik deed Duits
    ooit. Gaf het weer op
    en vroeg de docent mij
    te laten zakken halverwege
    zodat ik weg kon blijven
    van de les (ik geloof niet
    echt in oplossingen)
    Nu zijn we weer terug.
    “Hoger niveau: Michael
    Boley’s belang.”
    Gothische badkamer-
    lezingen komen er.
    En twee vrije weken voor-
    afgaand aan het jaarlijkse
    grote feit. Daar is het
    balen en voelt het niet
    ontspannen genoeg
    geluiden te maken
    in een klierige reeks
    gifkleurig ondergoed.
    Je weet dat je niet
    gelooft in akkoord.
    Op de persconferentie
    waren ze het allen eens
    alleen te staan, als Westerse
    kunst, stilletjes. Container-
    kunst op 4de en 3de blijft
    veranderlijk zonder
    verbetering. Alsof ik
    weet, dichter in de buurt
    van bergen, waar het
    heengaat in het teken van de
    schilder met gebroken hart.
    Het was aangenaam om
    in trek te heten
    vandaag. Of zei ze
    magneet? In elk
    geval het was als
    zoals het niet was, ik
    geloof niet zozeer in
    gelijkenis, maar wel
    voelde ik mij dichterbij
    mijn omgeving voor
    even. Ik ben gelukkig
    niet in lucht opgegaan,
    zo’n sentimenteel risico dat,
    in die tijd, niet plaatshad,
    gevoeglijkerwijs. Het is
    simpeler te schrijven dan
    het is te lezen in het donker
    daglicht dat, juist
    nu, ons tergt met
    de terloopse zekerheid
    van een aanbevelings-
    brief: ik ben
    aan het schrijven voor
    deze hier huizende
    duiven van wie het
    prachtige gekoer zich
    denk ik zou lenen voor
    verfijning, wijsheid
    en een feitelijke
    tonale ruimte, doorboord
    met onvermijdelijkheid
    van jouw twijfelachtig
    beheerde verzameling
    benodigdheden. Wat
    maakt de verdraaide
    toestand van enkele
    poten uit? Zij, anders
    dan de meeste van
    jouw verwachtingen,
    worden getrokken door
    de zeldzaam wordende
    zonderlingen in onze
    eigen contreien
    die de trots bewaren
    zich niet op te doffen
    in het proces
    van uitkleden, dat
    zoals elke duif weet
    slechts een ander vlak
    is om op te flikflooien
    met het denken in mooie
    baasprojecten. Zoals Lebron
    tegen de Mavs in
    de NBA-finale, zijn
    deze duiven al lang
    afgetaaid bij die
    score. Je moet het
    gezelschap van die
    vogels erkennen. Daarin
    beveel ik ze
    ten hoogste aan.
    Gegroet, Anselm
    Berrigan, auteur van
    vijf bundels met poëzie,
    meest recent Notities
    van irrrelevantie, een
    boeklang gedicht,
    gepubliceerd in 2011
    door Wave Books.