Gepubliceerd op: woensdag 25 mei 2011

‘Some bright elegance’, etc.

Anthony Caro (b. 1924), Sculpture Seven 1961.
Interview met Anthony Caro, de meest invloedrijke Britse modernist.
Zijn sculpturen staan momenteel op het dak van het Metropolitan Museum of Art, New York

*

Tijdens een Dylan-avond in Brugge droegen Stevie en Filip Bollaert Like a Rolling Stone op aan Roger Vangheluwe. ‘How does it feel / to be on your own / with no direction home / like a complete unknown / like a rolling stone?’ (Moon art Gallery)

*

“De eerste avond levert meteen een pittige discussie op over Bart De Wevers column in De Standaard. Een bizarre spreidstand, vinden enkele Walen terwijl een Westmalle Tripel (iedereen mocht een streekproduct meebrengen) wordt ontkurkt. Een politicus die een vaste column heeft om zijn mening te verkondigen. De Vlamingen zien geen probleem, omdat een column duidelijk een mening vertolkt die niet noodzakelijk overeenstemt met de mening van de krant. Dat ook Waalse opiniemakers columnruimte krijgen bij De Standaard verrast de Waalse deelnemers. Inderdaad, we kennen elkaar niet.” (Een weekendje taalgrensdoorbreken op Appache)

*

Proza van Albertina Soepboer op Raster.

*

Zuid-Afrikaanse gedichten van Lewies Botha.

*

Jaap Blonk doet Kurt Schwitters op Kluger Hans’ 4-uurtje

*

Eerherstel voor ‘veelschrijver’ Kees Fens.

*

The matter with words:  fragment van het essay dat Tim Parks schreef voor De Gids + gedichten op AB

*

Denkbeeldige biografieën: Léon Bloy, Paul Léautaud, Otto Weininger, Simone Weil, Walter Benjamin door Roberto Calasso op Raster.

*

“De Lofrede op Het leven is vurrukkulluk van Remco Campert, het boek dat centraal staat tijdens Nederland Leest 2011, wordt geschreven door Ronald Giphart.” (Literatuurplein)

*

Performances tijdens de opening van het 3e internationale Text Festival in Bury, Lancashire met Marco Giovanele, Helen White & Maniek Darge, Márton Koppány, Helmet Lemke & Hans Specht, en Sarah Sanders (Silliman)

*

SOME BRIGHT ELEGANCE
and all his words ran out of it: that there
was some bright elegance the sad meat
of the body made

‘The Dance’, Amiri Baraka

For the screwfaced in good shoes that paper
the walls of dance halls, I have little patience.
I say dance not to be seen but free, your feet
are made for better things, feel the bitterness
in you lift as it did for a six-year-old Bojangles
tapping a living out of beer garden patios to
the delight of a crowd that wasn’t lynching
today but laughing at the quickness of the kid.
(…)

© 2011, Kayo Chingonyi – Poem of the week op Poetry.

Over de auteur